Επηρεάζουν τα φάρμακα για τη «στυτική δυσλειτουργία»… την όραση;

Η «στυτική δυσλειτουργία» είναι… η ανικανότητα ύπαρξης ή διατήρησης σταθερής στύσης ώστε να επιτραπεί η σεξουαλική επαφή.

Είναι φυσιολογικό για υγιείς άνδρες όλων των ηλικιών να αντιμετωπίσουν περιστασιακά στυτική δυσλειτουργία. Όμως αν το πρόβλημα επιμένει – γίνεται χρόνιο – ίσως να έχει «αρνητικές» συνέπειες στις προσωπικές σχέσεις ή πιθανόν να αποτελεί σύμπτωμα της γενικότερης υγείας.

Είναι φανερό πως η στυτική δυσλειτουργία  αποτελεί ένα σημαντικό πρόβλημα το οποίο όμως στις μέρες μας αντιμετωπίζετε με ποικίλους τρόπους…

Ο πιο σύνηθης θεραπευτικός τρόπος είναι – η φαρμακευτική αγωγή – με χάπια που περιέχουν αναστολείς »φωσφοδιεστεράσης-5 (PDE5). » Οι ουσίες που περιέχουν τα χάπια αυτά συνήθως δρουν… στα αγγεία του πέους αυξάνοντας την κυκλοφορία του αίματος και διευκολύνοντας την τελική σκληρότητα!

Είναι όμως αυτές οι ουσίες αρκετά ασφαλείς για τα μάτια;

Κατά καιρούς έχουν διατυπωθεί ανησυχίες σχετικά με τυχόν παρενέργειες από τη χρήση, μακροπρόθεσμη ή μη των χαπιών αυτών στην όραση.

«Μελέτες που έγιναν σε άνδρες που έπαιρναν το χάπι ημερησίως για έξι μήνες δεν έδειξαν επιπλοκές ή απώλεια της όρασης», αναφέρει ο διαπρεπής χειρουργός οφθαλμίατρος Διδάκτωρ της Ιατρικής σχολής Αθηνών, κος Μάλλιας Ιωάννης.

Συγκεκριμένα σε – τυχαιοποιημένη μελέτη (δημοσιεύτηκε στο Archives of Ophthalmology), 244 υγιείς άνδρες ηλικίας από 30 εώς 65 με ήπια στυτική δυσλειτουργία έλαβαν ημερήσια δόση 5mg από το φάρμακο για τη στυτική δυσλειτουργία και 5mg από ένα εικονικό φάρμακο για έξι μήνες…

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα…

έκαναν εξετάσεις της όρασης στην αρχή και στο τέλος της έρευνας, οι οποίες συμπεριελάμβαναν ακόμη και »ηλεκτροαμφιβληστροειδογραφημα» για την ανίχνευση παθήσεων του αμφιβληστροειδούς.

«Τα αποτελέσματα της έρευνας δεν έδειξαν σημαντικές διαφορές ανάμεσα σε αυτούς που έπαιρναν φάρμακα για τη στυτική δυσλειτουργία και σε αυτούς που  έπαιρναν το εικονικό φάρμακο» όπως τόνισε ο κος Μάλλιας.

Οι ανησυχίες σχετικά με τις μακροπρόθεσμες παρενέργειες της όρασης οφείλονται στην αθροιστική δράση των αναστολέων PDE5 στα αιμοφόρα αγγεία του αμφιβληστροειδούς, που ευθύνεται για την μετατροπή του οπτικού σήματος σε… ηλεκτρικό, το οποίο το επεξεργάζεται στη συνέχεια ο εγκέφαλος ώστε να το  μετατρέψει σε εικόνα.

«Είναι γεγονός πως σε ορισμένες περιπτώσεις οι άνδρες που παίρνουν για χρόνια αυτά τα φάρμακα μπορεί να εμφανίσουν προσωρινά προβλήματα όρασης όπως «μπλε» όραση, ήπια δυσλειτουργία της διάκρισης των χρωμάτων, θολή όραση και αύξηση της φωτεινότητας. Τα συμπτώματα αυτά είναι συνήθως παροδικά και μπορούν να διαρκέσουν από λίγα λεπτά μέχρι αρκετές ώρες», μας εξηγεί ο κος Μάλλιας.

Επιπλέον σε σπάνιες περιπτώσεις τα φάρμακα αυτά έχουν συσχετιστεί με προσωρινή απώλεια της όρασης. Η απώλεια αυτή της όρασης προκαλείται από τη «μη αρτηριτιδική πρόσθια ισχαιμική οπτική» νευροπάθεια ή NAION (Non arteretic ischemic optic neuropathy ). Η »NAION» εμφανίζεται εξαιτίας – της κακής ροής του αίματος – προς τα οπτικά νεύρα. Όμως η ίδια η στυτική δυσλειτουργία συνδέεται με αγγειακά προβλήματα που προκαλούν NAION, καθώς ασθενείς που πάσχουν από: υψηλή πίεση, διαβήτη και καρδιαγγειακές παθήσεις διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για στυτική δυσλειτουργία και άλλες αγγειακές παθήσεις.

«Συνεπώς η αιτιώδης σχέση οπτικής νευροπάθειας και χαπιών είναι δύσκολο να προσδιοριστεί, αφού οι αγγειακές παθήσεις προσβάλλουν σίγουρα τον οφθαλμό», εξηγεί ο διαπρεπής Έλληνας χειρουργός οφθαλμίατρος.

Από τις μελέτες λοιπόν φαίνεται ότι η χρήση του χαπιού για τη στυτική δυσλειτουργία είναι ασφαλής για την όραση.

Σύμφωνα με τον κο Μάλλια, σε περίπτωση που κάποιος ασθενής εμφανίσει προβλήματα στην όραση σκόπιμο είναι να διακόψει τη χρήση του χαπιού για τη στυτική δυσλειτουργία μέχρι να εξεταστεί από τον οφθαλμίατρό του.

Ας μην ξεχνάμε ότι χρειάζεται όλοι να εξετάζουμε την υγεία των ματιών μας μια φορά το χρόνο προληπτικά.

«Ειδικά όταν το άτομο ακολουθεί φαρμακευτική αγωγή που ενδεχομένως να επηρεάζει την όραση, είναι απαραίτητος ο έλεγχος ώστε να προβλεφθούν τυχόν προβλήματα», επισήμανε χειρούργος οφθαλμίατρος κος Ιωάννης Μάλλιας.

 

Γράφει ο Ιωάννης Α. Μάλλιας – Οφθαλμίατρος (Χειρουργός) / Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών & Clinical Fellow in Cornea and external disease, Columbia University New York

Για περισσότερες πληροφορίες καλέστε μας στο (2109320215) ή επισκεφθείτε το site:

(www.malliaseye.gr)

(30)